FS.13
Monopost FS.13 je výsledkem dvouleté práce během pandemie, kdy se závody nekonaly. Tým CTU CarTech jako jeden z mála týmů zvolil strategii postavit monopost i během sezony bez závodů pouze pro testování nových komponentů a trénink servisního týmu a nových jezdců.
FS.13 disponuje novým systémem odpružení a tlumení přední nápravy, který umožňuje izolovat klopné a vertikální složky jízdních sil. To umožňuje preciznější a rychlejší nastavení chování auta, aby piloti mohli maximálně využít mechanickou přilnavost ve všech disciplínách. Úpravy přední nápravy zahrnují přechod ze systému pullrod na pushrod, což uvolnilo prostor v dolní části vozu a zvýšilo průtok vzduchu k aerodynamickým podlahám a křídlům po stranách kokpitu. Díky těmto změnám a dalším optimalizacím aerodynamického balíčku se podařilo zvýšit celkový přítlak až o 20,4 % oproti poslednímu monopostu testovanému na závodním okruhu.
Pohonná jednotka – motor z motocyklu Yamaha R6 disponuje vačkami vlastního návrhu pro lepší průběh výkonové křivky. Z předchozích let jsme převzali návrh titanových svodů a výfuku, karbonové sání a celkové snížení o 30 mm použitím suché vany s externím mazacím okruhem. Všechny tyto úpravy se podílejí na maximálním výkonu 64 kW, který je skrze novou čtyřstupňovou převodovku přenášen na zadní kola. Pro změnu převodu slouží poloautomatické řazení pádly pod volantem, které prošlo značnou optimalizací, díky které se nám povedlo výrazně snížit časy řazení. V závodním režimu dosahuje spotřeba benzinu 18 l/100 km.
Nízká hmotnost a nízký moment setrvačnosti jsou kriticky důležité pro závodní monopost. Díky použití karbonových kol a nízkoprofilových pneumatik jsme ušetřili až 8 kg rotačních hmot na nejvzdálenějších místech od těžiště. Celková hmotnost monopostu se tak zastavila na pouhých 187 kg.
187 kg
HMOTNOST (BEZ PILOTA)
64 kW
PŘI 10 400 ot/min
157 kg
PŘÍTLAKU PŘI 100 km/h
Základní informace
Rozvor
- 1530 mm
Rozchod
- 1150/1100 mm
Hmotnost vozu bez pilota
- 187 kg
Monokok
- Monokok z uhlíkových vláken sendvičové konstrukce doplněný v zadní části prostorovým trubkovým rámem (25CrMo4), svařovaný metodou TIG
Podvozek
Zavěšení
- Dvojitá A-ramena nestejné délky na obou nápravách
- Systém pushrod vpředu a pullrod vzadu
- První aplikace systému decoupled roll and heave na přední nápravě
Odpružení
- Plně nastavitelné Öhlins TTX25 MKII tlumiče
Ráfky
- Obrobené středy s uhlíkovým límcem
Pneumatiky
- Hoosier 16×7,5 -10 R25B
Pohonná jednotka
Motor
- Yamaha YZF-R6 2007, řadový 4 válec
ECU (řídící jednotka motoru)
- EFI Technology Euro 4
Vrtání
- 67 mm
Zdvih
- 43 mm
Zdvihový objem
- 599 m3
Kompresní poměr
- 13,7:1
Palivo
- RON 98
Maximální výkon
- 64 kW při 10 400 ot/min
Maximální točivý moment
- 60 Nm při 8 700 ot/min
Sekundární převod
- Motocyklový řetěz 520
Diferenciál
- Drexler LSD v2010
Chlazení
- Nucené – utěsněné nasávací kanály, chladiče a elektrické ventilátory
Úspěchy
Acceleration (FSAE Italy)
Engineering Design (FS East)
Acceleration (FS East)
Engineering Design (FS Alpe Adria)
Skidpad (FS Alpe Adria)
Overall (FS Czech)
Autocross (FS Czech)
Acceleration (FS Alpe Adria)
Skidpad (FS Alpe Adria)
Overall (FS East)
Acceleration (FS Czech)
Efficiency (FS Czech)
Endurance (FS East)
Úspěchy
Overall (FS Czech)
Autocross (FS Czech)
Acceleration (FS Alpe Adria)
Skidpad (FS Alpe Adria)
Acceleration (FSAE Italy)
Engineering Design (FS East)
Acceleration (FS East)
Engineering Design (FS Alpe Adria)
Skidpad (FS Alpe Adria)
Overall (FS East)
Acceleration (FS Czech)
Efficiency (FS Czech)
Endurance (FS East)
Členové týmu
Tomáš Adamec
Kapitán týmu
Ing. Radek Tichánek, Ph.D.
Fakultní koordinátor
Aerodynamics
Filip Klier – vedoucí skupiny
Matěj Mašata
Petr Svoboda
Daniil Martynov
Nikita Novozhilov
Matěj Chalupka
Martin Kubák
Otakar Volek
Samuel Pavlík
Martin Ševčík
Matěj Láznička
Jaromír Šolc
Powertrain
Miloš Zahradník – vedoucí skupiny
Pavel Záhradník
Vladan Pikl
Martin Štarman
Pavel Valeš
Martin Polák
Barbora Ďurkovičová
Jan Michálek
Vojtěch Vobr
Peter Praženica
Ondřej Pešula
Jakub Ovčarič
Jan Jenne
Suspension
Tomáš Dus – vedoucí skupiny
Patrik Mička
Michal Mrázek
Filip Cihelka
Ján Vondráček
Terézia Ďurkovičová
Nikita Gorochshenya
Public Relations
Filip Klier – vedoucí skupiny
Jaromír Šolc
Marie Raušová
Martin Ševčík
Terézia Ďurkovičová
Tomáš Adamec
Chassis
Márk Erdélyi – vedoucí skupiny
Dominik Hošek
Petr Čapek
Martin Šnaidauf
Dominik Exner
Tomáš Zejval
Karel Karlík
Lucie Shoellová
Dominik Hošek
Lukáš Pacoň
Marie Raušová
Electronics
Martin Hazdra – vedoucí skupiny
Tomáš Adamec
Hedvika Chlumská
Kryštof Vilímek
Členové týmu
Tomáš Adamec
Kapitán týmu
Ing. Radek Tichánek, Ph.D.
Fakultní koordinátor
Suspension
Tomáš Dus – vedoucí skupiny
Patrik Mička
Michal Mrázek
Filip Cihelka
Ján Vondráček
Terézia Ďurkovičová
Nikita Gorochshenya
Aerodynamics
Filip Klier – vedoucí skupiny
Matěj Mašata
Petr Svoboda
Daniil Martynov
Nikita Novozhilov
Matěj Chalupka
Martin Kubák
Otakar Volek
Samuel Pavlík
Martin Ševčík
Matěj Láznička
Jaromír Šolc
Chassis
Márk Erdélyi – vedoucí skupiny
Dominik Hošek
Petr Čapek
Martin Šnaidauf
Dominik Exner
Tomáš Zejval
Karel Karlík
Lucie Shoellová
Dominik Hošek
Lukáš Pacoň
Marie Raušová
Electronics
Martin Hazdra – vedoucí skupiny
Tomáš Adamec
Hedvika Chlumská
Kryštof Vilímek
Public Relations
Filip Klier – vedoucí skupiny
Jaromír Šolc
Marie Raušová
Martin Ševčík
Terézia Ďurkovičová
Tomáš Adamec
Powertrain
Miloš Zahradník – vedoucí skupiny
Pavel Záhradník
Vladan Pikl
Martin Štarman
Pavel Valeš
Martin Polák
Barbora Ďurkovičová
Jan Michálek
Vojtěch Vobr
Peter Praženica
Ondřej Pešula
Jakub Ovčarič
Jan Jenne